Hvad der er sket siden 2000

Indholdsfortegnelse | Læs mere om Karrebæksminde Mølle her | Webmaster

Efter sæsonen 2000 gik det for alvor galt med færgemuseet. Man var begyndt på at afholde koncerter på færgen indtil DSB´s bygningstjeneste pludselig sagde stop. Disse arrangementer fandt sted der hvor færgen lå i vinterhi, nemlig i det 5. færgeleje i Nyborg    

I 2001 gik færgemuseet konkurs og færgen blev solgt et par gange. 14. april 2003 blev den slæbt til Halsskov, hvor den nåede at ligge i næsten 2 år. Den 16. marts 2005 sejlede den med kurs mod Middelhavet under stor bevågenhed fra medier og politikere. Sidstnævnte fik i øvrigt den i Nyborg-kredsen valgte Niels Sindal, Socialdemokraterne, til at revse sine kolleger fordi de havde mere travlt med at komme i medierne frem for at gøre det politiske arbejde. Hvis de havde passet deres arbejde og i tide gjort det havde der været en chance for at redde færgen fra skrotning. Jeg bakker 100 procent op om Niels Sindal.

Det der er sket nu er ikke mindre end en skandale når et fond som Skibsbevarelsesfonden i 1996 erklærede færgen for bevaringsværdig. Denne skandale kan uden videre sammenlignes med det der skete den 11. juli 1924, hvor Karrebæksminde Mølle blev brændt af, bare fordi der skulle optages en film med "Fyrtårnet og Bivognen". Man er åbenbart ikke blevet klogere siden 1924! 

Det skriger langt op til himmelen når kulturministeren, Brian Mikkelsen, kommer med udmeldinger om at bruge en million kr. til færgen, medens at vi der enten har viden omkring metalindustrien og søfarten kan se at der skulle bruges mindst 50 millioner kr. for at få sat færgen i stand. Det kan kun ske fordi færgen ikke kan komme ind under Team Danmark, da vi har en kulturminister som kun interesserer sig for sport. Dette gør sig også gældende for Statens Arkiver, ved at de enkelte landsarkiver måtte indføre mandagslukningen sidste år.