M/F Kong Frederik IX

Færgens historie

Den 17. oktober 1952 skrev DSB Søfartstjenesten kontrakt med Helsingør Skibsværft og Maskinbyggeri A/S om bygning af en færge som nybygning nr. 320 til indsættelse på den provisoriske jernbaneoverfart Gedser - Grossenbrode og Storebæltsoverfarten (hvor den første gang blev indsat i 1956). Færgen blev kontraheret med følgende dimensioner
Længde overalt: 114,25 m Bruttotonnage: 4084,27 brt.
Længde i vandlinien: 110,77 m Nettotonnage: 1840 nrt.
Bredde over fenderliste: 17,70 m Dødvægtstonnage: 1336 tdw.
Bredde over spant: 17,21 m Passagertal Østersøen: 1200
Sidehøjde til hoveddæk: 7,10 m Passagertal Storebælt: 1500
Dybgang (lastet): 4,50 m    
Færgen blev køllagt på værftet østre bedding den 19. februar 1954. Seks måneder senere nærmere den 19. august blev den døbt M/F "Kong Frederik IX" af Hendes Kongelige Højhed Prinsesse Anne-Marie, yngste datter af Hans Majestæt Kong Frederik IX og Hendes Majestæt Dronning Ingrid, og søsat.

Færgen har 2 stk. Burmeister & Wain hovedmotorer type 1050-VF-90 licensbygget af Helsingør værft med byggenumrene 465 og 466. Motorerne er ti-cylindret to-takts enkeltvirkende uden turbolader. Cylinderdiameteren er 500 mm og slaglængden 900 mm. Effekten er 2 x 3650 bhk ved 180 omdrejninger pr. minut. Servicefarten er 18 knob eller godt 33 km/t.

De første år på Østersøen

Den 13. december 1954 fandt den første prøvetur sted og tre dage senere blev den afleveret til DSB Søfartstjeneste, som satte den i trafik den 18. december 1954, hvor den afløste Storebæltsfærgen M/F "Dronning Ingrid" fra 1951, som var blevet ombygget i 1953 af hensyn til anvendelse på Østersøen, hvor forskibet blev lukket og hækport.

Frem til 1963 sejlede M/F "Kong Frederik IX", blandt venner kaldet "Kongen" på Gedser - Grossenbrode sammen med de to tyske færger F/S "Deutschland" fra 1953 og F/S "Theodor Heuss" som blev indsat i 1957, samt dampfærgen "Danmark" fra 1921 kaldet "Østersøens Dronning" og afløserfærgen fra Storebælt M/F "Dronning Ingrid" kaldet "Dronning Sjælland" specielt siden 1979 da den blev omdøbt til M/F "Sjælland".

Ny overfart på Østersøen

Den 14. maj 1963 blev den nye overfart mellem Rødby Havn på Lolland og Puttgarden på den tyske ø Fehmern indviet. Sammen med de to tyske færger blev M/F "Kong Frederik IX overflyttet til den nye overfart, som afløste den gamle midlertidige overfart mellem Gedser og Grossenbrode, som blev taget i brug i 1951.

Anlægsarbejderne til den nye overfart startede i 1941 hvor trafikminister Gunnar Larsen "kom til at" knække spaden. Disse arbejder stoppede i 1945, som følge af befrielsen og efter forhandlinger med tyskerne, genoptoges arbejderne i 1958.

Den sidste DSB-færge som sejlede på Gedser - Grossenbrode var M/F "Dronning Ingrid", da M/F "Kong Frederik IX" skulle indvi den nye overfart under deltagelse af Hans Majestæt Kong Frederik IX, som havde kørt med særtog fra København H til Rødby Færge fremført af MY 1125 og den tyske Forbundspræsident Heinrich Lübke. "Kongen" sprængte de bånd som var bundet mellem molehovederne i Rødby Havn og Puttgarden. Disse bånd var i danske og tyske farver.

Alsidig anvendelse af M/F "Kong Frederik IX

Frem til efteråret 1968 måtte Gedser undvære sin færge, da den først vendte tilbage efter at den nye M/F "Danmark" var overtaget den 31. maj 1968 og den gamle D/F "Danmark" var udrangeret den 14. april 1968. Frem til 1993 sejlede den fortrinsvis i vinterhalvåret på Gedser - Warnemünde, hvor F/S "Warnemünde" sejlede i sommerhalvåret. I sommerhalvåret sejlede "Kongen" på Rødby Havn - Puttgarden og Storebælt fra 1970 alterneret med M/F "Knudshoved" fra 1961, der i vinteren 1963/64 blev ombygget til at kunne sejle på Østersøen i højsæsonen om sommeren med bredere agterport og salon på soldækket mod det agterste styrehus.

På Storebælt sejlede "Kongen" fortrinsvis på Halsskov - Knudshoved men blev blandt andet brugt som IC-afløserfærge på Korsør - Nyborg, hvilket egentlig M/F "Knudshoved" skulle have været anvendt som, men blev droppet på grund af for lidt sporkapacitet, som med ombygningen i 1963/64 blev forringet med 7.55 meter fra 252 meter, ligesom på søsterfærgen M/F "Sprogø" fra 1962 til 245 meter. Frem til 1995 har "Kongen" været anvendt som godsfærge på Korsør - Nyborg.

Efteråret 1976 - sommeren 1980 sejlede den som godsfærge mellem Rødby Havn og Warnemünde,

som de to Storebæltsfærger M/F "Dronning Ingrid" fra 1951 og M/F "Asa-Thor" fra 1965.

Somrene 1984 og 1990, samt fra sommeren 1993 til december 1995 sejlede den på Korsør/Halsskov - Kiel, hvor den sejlede som natgodsfærge på Korsør - Nyborg. Denne rute blev specielt i sommeren 1994 præget af aflyste sejladser, da den blandt andet i august 1994 blev anvendt på Grenaa - Hundested. Dette betød dødsstødet for Halsskov - Kiel.

På "Hurtigruten" Århus - Kalundborg har "Kongen" også sejlet på 1975 - 1996 til sidst som trailerfærge og i isvinteren 1995/96 blev den sammen med M/F "Prinsesse Anne-Marie" fra 1960 brugt som isbryderfærge på Halsskov - Knudshoved, da begge færger i forhold til deres størrelse har rigeligt med maskinkraft, ligesom M/F "Prinsesse Elisabeth" fra 1964.

Den sidste aktivitet blev som nævnt foroven anvendelsen som trailerfærge på Århus - Kalundborg, hvorefter den blev oplagt i Århus havn vinteren 1996/97 indtil den 3. marts 1997, hvor den sejlede til Korsør. Her lå den indtil den skulle sejle ud på sin sidste tur til Nyborg Fgh den 6. marts 1997.

Løbende ombygninger

I forbindelse med at den skulle sejle på Rødby Havn - Puttgarden blev der i vinteren 1962/63 i foretaget nogle ændringer i saloner og kahytterne sløjfet og inddraget i salonerne under vogndækket kaldet "3. klasses saloner".

"Kongens" Promenadedæk blev forlænget i 1986 og forsynet med et nyt fortøjningsarrangement, hvor den blev ombygget til at sejle med farlig gods på linie med færgerne "Asa-Thor" og "Sprogø" på Storebælt og samtlige færger på Østersøen.

I 1992 blev den udstyret med bovthruster blandt andet at hensyn til sejlads på Korsør/Halsskov - Kiel og perioden 1993 - 1995/96 var hækvisiret erstattet med en rampe, så den kunne anløbe lejet i Kiel, som også bruges af færgen mellem Bagenkop (udtales "Bagnkop" af de lokale fiskere) på Langeland - Kiel.

Endelig lykkedes det

Siden 1938 har der været forsøgt på at få bevaret en gammel jernbanefærge hidtil uden held. I 1938 aflagde advokaten Torben Nellemann et besøg på den sidste DSB-hjulfærge "Storebælt" fra 1900, som i øvrigt blev ombygget til bilfærge i 1930, i København inden ophugningen. Torben Nellemann ville have bevaret H/F "Storebælt" som museumsfærge.

Omkring 1980 blev der gjort forsøg på at bevare den første motorfærge "Korsør" fra 1927, som udrangeredes i 1980 og ophugget i Spanien i 1981. Der blev stiftet en bevaringsforening, som da ophugningen var en realitet, blev opløst. I 1991 blev "Dansk Færgehistorisk Selskab" stiftet, som i april 1994 sammen med Nyborg Kommune og Fyns Amt stiftede "Danmarks Færgemuseum", hvor blandt andet "Dansk Jernbaneklub" (DJK) meldte sig ind.

En appelsin i turbanen var da DSB´s rederiaktiviteter blev udskilt som et selvstændigt aktieselskab "DSB rederi a/s", fra 1997 "Scandlines A/S", på linie med busaktiviteterne "DSB busser a/s", fra 28. august 1997 kl. 11.00 "Combus A/S". "Scandlines" er i øvrigt medlem af "Danmarks Færgemuseum".

Den 11. marts 1997, den dag afdøde Hans Majestæt Kong Frederik IX havde fødselsdag, var en stor dag i dansk færgefart, da "Scandlines" overdrog M/F "Kong Frederik IX" til "Danmarks Færgemuseum", hvor der også blev overdraget en kopi af maleriet af Kong Frederik IX udført af August Tørsleff, hvor det er hængt op på samme sted i restauranten, hvor originalen hang. Det originale maleri er overdraget Hendes Majestæt Dronning Margrethe II og hænger nu ombord på Kongeskibet Dannebrog.

Indvielse og fremtid

Den 1. juni 1997 blev museet indviet under overværelse af Hendes Majestæt Dronning Margrethe II, som få timer forinden om formiddagen havde indviet jernbanetunnelen under og vestbroen over Storebælt, og Hans Kongelige Højhed Prins Henrik. Regentparret havde da, de kørte med indvielsestoget befundet sig ombord på IC3-toget MF 5030 navngivet "Kong Frederik IX" med Graastens byvåben og samme dag befandt de sig så på færgen med samme navn.

I de kommende år vil færgemuseet blive udbygget i området omkring færgeleje nr. 5 og oplæggerlejet kaldet "færgeleje nr. 6", hvor det forhåbentlig skal lykkes at bevare M/F "Sprogø" som sejlende museumsfærge. Den lille træfærge "Grønsund" som kom i færgemuseets besiddelse i 1994 og for tiden udlånt til et bådeværft i København, vil vende tilbage til Nyborg.