Den 30. juni 1999 sejlede de to
færgeruter, Bagenkop Kiel og Faaborg Gelting for sidste gang som følge af
en beslutning som EU´s Ministerråd havde taget i 1991 om ophør af det toldfrie salg på
færger og i fly. Senest i foråret 1999 var en forlængelse af det toldfrie salg på
dagsordenen, men takket været den danske økonomiminister Marianne Jelved, kunne en
sådan forlængelse ikke komme på tale. Det betød at de to ruter i det sydfynske sejlede
for sidste gang den 30. juni 1999. Det er heller ikke for sjovt at Marianne Jelved bliver
kaldt for Marianne Helved af folk i Bagenkop og Faaborg, samt ikke mindst af
mig.
Begge færgeruter blev startet op i
1965, som var midt i de gode tressere. Rederierne bag ruterne var Nordisk Færgefart, som
var startet på initiativ af kaffefirmaet Christgau i Odense, der drev Faaborg
Gelting, og Langeland-Kiel Linien der drev Bagenkop Kiel. Bag Langeland-Kiel
Linien var aktieselskabet Vemmenæs Rudkøbing Færgefart, som havde indstillet sin
færgesejlads mellem Siø og Rudkøbing i 1962, da Langelandsbroen åbnede. Indtil 1959 da
Siødæmningen åbnede, havde man sejlet mellem Vemmenæs og Rudkøbing.
Trods oliekriserne i 1973/74 og 1979/80, samt den generelle afmatning i samfundet i 1970´erne og 1980´erne, formåede ruterne at overleve frem til lukningen den 30. juni 1999. En branche som også nød godt af ruterne var turistbusserne, hvor flere vognmænd kørte til/fra færgerne. Specielt skal nævnes Nyborg Turisttrafik, som igennem alle årene havde kørt til/fra Faaborg Gelting fra Kerteminde, Nyborg og Svendborg, samt i de seneste år også fra Odense, hvor selskabet overtog en lokal vognmands kørsel. Igennem årene nåede der at sejle i alt 7 forskellige færger på begge ruterne; Langeland, Langeland II og Langeland III, på Bagenkop Kiel, samt Geltingfjord, Gelting, Gelting Nord og Gelting Syd på Faaborg Gelting. Desuden har færgen Apollo sejlet på Bagenkop Kiel, men det er den tidligere Gelting Nord, som sejlede i cirka 4 måneder af 1999. I modsætning til Scandlines har begge ruterne ikke haft problemer med at få solgt deres færger, hvor Langeland III blev solgt til Kroatien og Gelting Syd til Marokko.