DSB M/F Kronprins Frederik ved Nyborg Fgh. (19464 bytes)  
M/F Kronprins Frederik svajer udfor Nyborg Fgh 1991.-05.-11. Foto Tommy Rolf Nielsen Martens

En velkendt IC-færge i nye klæder

Main Index | Trafik Index | FærgeIndex | Webmaster

Opdateret:06-06-07 20:38:39

Tiden som Storebæltsfærge

Den 26. 3. 1998 blev den tidligere Storebæltsfærge "Kronprins Frederik" indsat på Gedser - Rostock til erstatning for færgen "Rostock Link", som herefter blev lagt op i Nakskov.

"Kronprins Frederik" var den sidste af de tre store IC-færger, som blev sat idrift maj måned 1981. De to andre IC-færger "Dronning Ingrid" og "Prins Joachim" blev indsat sommeren og efteråret 1980. "Mormoderen" var bygget på Helsingør Skibsværft og Maskinbygger, medens "drengene" eller "prinserne" var bygget på Nakskov Skibsværft.

Efter indsættelsen af de nye færger kunne de to IC-færger "Dronning Margrethe II" fra 1973 og "Prins Henrik" fra 1974 tages ud af drift, for at gå til ombygning på Nakskov Skibsværft, hvor de blev forlænget med 12 meter og forhøjet med 2,5 meter. Efter ombygningen blev de indsat på ruten mellem Rødby Havn og Puttgarden. Den tredje IC-færge "Prinsesse Benedikte" fra 1959 blev reservefærge, men "Dronning Margrethe II" vendte altid tilbage når de store IC-færger skulle til værftseftersyn.

Hele 4 gamle færger "Korsør" fra 1927, "Storebælt" fra 1939, "Fyn" fra 1947 og "Sjælland" ex. "Dronning Ingrid" fra 1951 blev overflødiggjort og udrangeret efterhånden. De to ældste udrangeredes straks, medens de to nyeste så sent som i 1984 kunne komme i trafik igen, såfremt færgerne "Prinsesse Benedikte" og "Asa-Thor" skulle have været indsat på den nye Danlink-rute mellem Københavns Frihavn og Helsingborg sammen med den svenske nybygning "Öresund". Det blev ikke til noget for de gamle færger da DSB købte ro-ro-færgen "Scandic Vasa", som forlængedes med 36 meter og halvandet måned forsinket indsat sammen med den svenske nybygning. I en halvanden måned sejlede "Dronning Ingrid" på Danlink, hvor der på skibssiderne var sat Danlink-navneskilte udenpå færgens navn.

Den 31. 5. 1997 sejlede de tre store færger for sidste gang på Storebælt hvorefter "prinserne" blev oplagt i Nyborg og "Dronning Ingrid" blev det i Korsør. De blev alle tre sat til salg, hvor kineserne en overgang var interesseret.

Nye tider på Østersøen

I 1996 havde DSB Rederi (nuv. Scandlines) købt konkurrenten på Gedser - Rostock, "Europa-Linien", som var villige til at sælge efter at DSB Rederi havde købt katemaranfærgen "Hundested" og omdøbt den til "Berlin-Express".

I 1997 kom der en ny situation for Scandlines, da jernbanefærgerne på Storebælt indstillede sejladsen og der kom hurtige nye tanker i retning af at indsætte én af de tre IC-færger på Gedser - Rostock til erstatning for "Rostock Link". Længe gik overvejelserne på at indsætte "Dronning Ingrid", men det blev "Kronprins Frederik", som løb af med "sejren" og den 16. 12. 1997 forlod den Nyborg og sejlede til Nakskov. "Dronning Ingrid" sejlede den efterfølgende fredag den 19. 12. 1997 fra Korsør til Nyborg.

De næste tre måneder blev "Kronprins Frederik" ombygget for 30 millioner kr. Den fik dobbelt bovvisir og skillevæggen blev ført helt op til det inderste bovvisir, så vogndækket nu er adskilt i to halvdele. Perronerne og rangercentralen blev fjernet. Agterporten er blevet ændret til to ramper. Trapperne er blevet forsynet med vægge på siderne og branddøre i begge ender, så færgetorvet kunne opretholdes. Trappen i færgetorvet er den eneste som stadig er åbent. Det er på grund af de lukkede trapper muligt at have borde og stole ved vinduerne og passagertallet er sat ned fra 2280 til 1400. Kiosken på færgetorvet er omdannet til parfumeri og det blå cafeteria er lavet om til kiosk og toldfrit supermarked. Det blå cafeteria er ændret noget, medens restauranten stort set er uændret. På det øverste dæk er der anlagt en helikopterlandingsplads. Udvendigt er færgen malet op i det nye Scandlines-design med mørkeblå skorsten efter samme mønster som de nye færger "Prins Richard", "Hamlet" og "Prinsesse Benedikte" fra 1997, som de to færger fra 1991/92, "Tycho Brahe" og "Aurora af Helsingborg", også i 1997 blev malet op i. I det forreste styrehus er der blevet opsat et cockpit til to navigatør på samme måde som de 7 nyeste færger på Rødby - Puttgarden og Helsingør - Helsingborg. Roret er erstattet med joysticks, men er bibeholdt til nødsituationer. Fremtiden vil vise om de to andre IC-færger "Dronning Ingrid" og "Prins Joachim" også kommer til at sejle mellem Gedser og Rostock eller Warnemünde, hvilket kan blive realistisk, når Berlin for alvor bliver tysk hovedstad både af navn og af gavn fra 1999. Nu er det kun af navn at Berlin er hovedstad.

Planen er at motorvejen mellem Berlin og Rostock skal forlænges via en tunnel under Warnow-floden til Warnemünde, hvor Scandlines får sit nye hovedkvarter. Det er heller ikke umuligt at forlægge jernbanesporene i Gedser til det færgeleje hvor "Kronprins Frederik" nu ligger til. Med de tre store færger kunne man sejle hver anden time, samt med "Berlin-Express" for de travle forretningsfolk, der så kunne sejle hver tredje time.