DSB M/F Kronprins Frederik ved Nyborg Fgh. (19464 bytes)  
M/F Kronprins Frederik svajer udfor Nyborg Fgh 1991.-05.-11. Foto Tommy Rolf Nielsen

En velkendt IC-f�rge i nye kl�der

Main Index | Trafik Index | F�rgeIndex | Webmaster

Opdateret:16-07-19 12:24:22

Tiden som Storeb�ltsf�rge

Den 26. 3. 1998 blev den tidligere Storeb�ltsf�rge "Kronprins Frederik" indsat p� Gedser - Rostock til erstatning for f�rgen "Rostock Link", som herefter blev lagt op i Nakskov.

"Kronprins Frederik" var den sidste af de tre store IC-f�rger, som blev sat idrift maj m�ned 1981. De to andre IC-f�rger "Dronning Ingrid" og "Prins Joachim" blev indsat sommeren og efter�ret 1980. "Mormoderen" var bygget p� Helsing�r Skibsv�rft og Maskinbygger, medens "drengene" eller "prinserne" var bygget p� Nakskov Skibsv�rft.

Efter inds�ttelsen af de nye f�rger kunne de to IC-f�rger "Dronning Margrethe II" fra 1973 og "Prins Henrik" fra 1974 tages ud af drift, for at g� til ombygning p� Nakskov Skibsv�rft, hvor de blev forl�nget med 12 meter og forh�jet med 2,5 meter. Efter ombygningen blev de indsat p� ruten mellem R�dby Havn og Puttgarden. Den tredje IC-f�rge "Prinsesse Benedikte" fra 1959 blev reservef�rge, men "Dronning Margrethe II" vendte altid tilbage n�r de store IC-f�rger skulle til v�rftseftersyn.

Hele 4 gamle f�rger "Kors�r" fra 1927, "Storeb�lt" fra 1939, "Fyn" fra 1947 og "Sj�lland" ex. "Dronning Ingrid" fra 1951 blev overfl�diggjort og udrangeret efterh�nden. De to �ldste udrangeredes straks, medens de to nyeste s� sent som i 1984 kunne komme i trafik igen, s�fremt f�rgerne "Prinsesse Benedikte" og "Asa-Thor" skulle have v�ret indsat p� den nye Danlink-rute mellem K�benhavns Frihavn og Helsingborg sammen med den svenske nybygning "�resund". Det blev ikke til noget for de gamle f�rger da DSB k�bte ro-ro-f�rgen "Scandic Vasa", som forl�ngedes med 36 meter og halvandet m�ned forsinket indsat sammen med den svenske nybygning. I en halvanden m�ned sejlede "Dronning Ingrid" p� Danlink, hvor der p� skibssiderne var sat Danlink-navneskilte udenp� f�rgens navn.

Den 31. 5. 1997 sejlede de tre store f�rger for sidste gang p� Storeb�lt hvorefter "prinserne" blev oplagt i Nyborg og "Dronning Ingrid" blev det i Kors�r. De blev alle tre sat til salg, hvor kineserne en overgang var interesseret.

Nye tider p� �sters�en

I 1996 havde DSB Rederi (nuv. Scandlines) k�bt konkurrenten p� Gedser - Rostock, "Europa-Linien", som var villige til at s�lge efter at DSB Rederi havde k�bt katemaranf�rgen "Hundested" og omd�bt den til "Berlin-Express".

I 1997 kom der en ny situation for Scandlines, da jernbanef�rgerne p� Storeb�lt indstillede sejladsen og der kom hurtige nye tanker i retning af at inds�tte �n af de tre IC-f�rger p� Gedser - Rostock til erstatning for "Rostock Link". L�nge gik overvejelserne p� at inds�tte "Dronning Ingrid", men det blev "Kronprins Frederik", som l�b af med "sejren" og den 16. 12. 1997 forlod den Nyborg og sejlede til Nakskov. "Dronning Ingrid" sejlede den efterf�lgende fredag den 19. 12. 1997 fra Kors�r til Nyborg.

De n�ste tre m�neder blev "Kronprins Frederik" ombygget for 30 millioner kr. Den fik dobbelt bovvisir og skillev�ggen blev f�rt helt op til det inderste bovvisir, s� vognd�kket nu er adskilt i to halvdele. Perronerne og rangercentralen blev fjernet. Agterporten er blevet �ndret til to ramper. Trapperne er blevet forsynet med v�gge p� siderne og brandd�re i begge ender, s� f�rgetorvet kunne opretholdes. Trappen i f�rgetorvet er den eneste som stadig er �bent. Det er p� grund af de lukkede trapper muligt at have borde og stole ved vinduerne og passagertallet er sat ned fra 2280 til 1400. Kiosken p� f�rgetorvet er omdannet til parfumeri og det bl� cafeteria er lavet om til kiosk og toldfrit supermarked. Det bl� cafeteria er �ndret noget, medens restauranten stort set er u�ndret. P� det �verste d�k er der anlagt en helikopterlandingsplads. Udvendigt er f�rgen malet op i det nye Scandlines-design med m�rkebl� skorsten efter samme m�nster som de nye f�rger "Prins Richard", "Hamlet" og "Prinsesse Benedikte" fra 1997, som de to f�rger fra 1991/92, "Tycho Brahe" og "Aurora af Helsingborg", ogs� i 1997 blev malet op i. I det forreste styrehus er der blevet opsat et cockpit til to navigat�r p� samme m�de som de 7 nyeste f�rger p� R�dby - Puttgarden og Helsing�r - Helsingborg. Roret er erstattet med joysticks, men er bibeholdt til n�dsituationer. Fremtiden vil vise om de to andre IC-f�rger "Dronning Ingrid" og "Prins Joachim" ogs� kommer til at sejle mellem Gedser og Rostock eller Warnem�nde, hvilket kan blive realistisk, n�r Berlin for alvor bliver tysk hovedstad b�de af navn og af gavn fra 1999. Nu er det kun af navn at Berlin er hovedstad.

Planen er at motorvejen mellem Berlin og Rostock skal forl�nges via en tunnel under Warnow-floden til Warnem�nde, hvor Scandlines f�r sit nye hovedkvarter. Det er heller ikke umuligt at forl�gge jernbanesporene i Gedser til det f�rgeleje hvor "Kronprins Frederik" nu ligger til. Med de tre store f�rger kunne man sejle hver anden time, samt med "Berlin-Express" for de travle forretningsfolk, der s� kunne sejle hver tredje time.