(Foto-navn)
(Foto-navn)
Færgerne Danmark, Prins Henrik, Romsø og Arveprins Knud den 22. 7. 1998
Færgerne Prins Henrik og Dronning Margrethe II den 25. 6. 1998.
Begge fotos © Tommy Rolf Nielsen

Oplægning af bil- og jernbanefærger fra Storebælt og Østersøen.

Main Index | Trafik Index  | FærgeIndex | Webmaster

Opdateret: 2007.06.06 20:46:25

Når bilfærgerne mellem Halsskov og Knudshoved har sejlet for sidste gang den 14. 6. 1998 tæt mod midnat, skal de efter afrigning forsejles til Fredericia, Århus og Nakskov, for oplægning og midlertidig anvendelse.

Fredericia

Det bliver Mercandia-færgen "Heimdal" som blev indchartret i 1989 med en charteraftale der udløber når bilfærgerne skal nedlægges. Færgen holder allerede op med at sejle som bilfærge dagen før nedlægningen, da den natten mellem lørdag og søndag skal sejles til Fredericia hvor tiltageleveringen til Mercandia skal finde sted.

Her var færgen "Lodbrog" også oplagt foråret og forsommeren 1997, da den oprindelige charteraftale var udløbet og inden der blev lavet en ny aftale for den på 6 måneder med købsret.

DSB M/F Arveprins Knud 21. 6. 1996 M/F Danmark i Nyborg Fgh den 8. 4. 1995.
Færgen Arveprins Knud syd for Sprogø, som den så ud da den leveredes i 1963. Arkivfoto  
M/F Danmark i Rødbyhavn, som den så ud da den leveredes i 1968. Foto Niels-Folke Vallin

Nakskov

I Nakskov, hvor der ligger mange færger i forvejen, skal de tre klassiske bilfærger M/F "Sprogø" fra 1962, M/F "Arveprins Knud" fra 1963 og M/F "Romsø" fra 1973 lægges op. I forvejen ligger der en del færger på værftsområdet og for overskuelighedens skyld bringer jeg en oversigt.

Færge Årgang/Byggeværft- og nr.. Type Overfarter Status
M/F Prinsesse Anne-Marie 1960/Aalborg nr. 119. Bilfærge 1 dæk + hængedæk
Århus - Kalundborg indtil 1985
Helsingør - Helsingborg m.m. siden 1987
Oplagt august 1997 - april 1998. Solgt til et tysk rederi.
M/F Knudshoved 1961/Helsingør nr. 352. Bil- og jernbanefærge 2 dæk Storebælt og Østersøen Værftsophold december 1997. Solgt til ophugning.
M/F Sprogø 1962/Helsingør nr. 360. Bil- og jernbanefærge 2 dæk Storebælt Lagt op den 1. juli 1998. Er solgt til et saudisk-arabisk rederi februar 2000.
M/F Arveprins Knud 1963/Helsingør nr. 366. Bilfærge 2 dæk + hængedæk Halsskov - Knudshoved Lagt op den 25. juni 1998. Er solgt til et saudisk-arabisk rederi februar 2000.
M/F Prinsesse Elisabeth 1964/Aalborg nr. 144. Bilfærge 1 dæk + hængedæk
Århus - Kalundborg indtil 1986
Helsingør - Helsingborg siden 1987
Oplagt august 1997 - april 1998. Solgt til et tysk rederi.
M/F Danmark 1968/Helsingør nr. 384. Bil- og jernbanefærge 2 dæk Rødby Havn - Puttgarden Oplagt fra december 1997 til august 1999. Solgt til ophugning i Grenå.
M/F Romsø 1973/Helsingør nr. 402. Bilfærge 2 dæk + hængedæk Halsskov - Knudshoved Oplagt fra den 29. juni 1998 til december 1999. Solgt til et indonesisk rederi.
M/F Kronborg 1973/Århus nr. 151. Bil- og jernbanefærge 1 dæk Helsingør - Helsingborg Oplagt 1997 indtil 5. 10. s.å.. Solgt til et italiensk rederi.
M/F Dronning Margrethe II 1973/Nakskov nr. 200. Bil- og jernbanefærge 2 dæk (opr. jernbanefærge 1 dæk).
Korsør - Nyborg indtil 1981
Storebælt og Østersøen siden 1982
Oplagt siden august 1997 med kortvarig afbrydelse efteråret 1997. Er den 16. juli 1998 sejlet til Svendborg for ombygning.
M/F Prins Henrik 1974/Nakskov nr. 203. Bil- og jernbanefærge 2 dæk (opr. jernbanefærge 1 dæk).
Korsør - Nyborg indtil 1980
Østersøen siden 1981
Oplagt fra december 1997 til januar 1999, hvorefter den er lagt op i Rødbyhavn indtil den 3. december 1999. Er solgt til et italiensk rederi
M/F Holger Danske 1976/Aalborg nr. 213 Bilfærge 1 dæk (opr. bil- og jernbanefærge)
Helsingør - Helsingborg indtil 1991
Kalundborg - Samsø siden 1992
Oplagt siden december 1998 til maj 1998, hvorefter den bruges på Rødby - Puttgarden som lastbilsfærge
M/F Dronning Ingrid 1980/Helsingør nr. 418. Jernbanefærge 1 dæk Korsør - Nyborg indtil 1997 Lagt op den 17. juli 1998 efter oplægning i Korsør (maj - december 1997) og Nyborg (december 1997 - juli 1998). Solgt den 24. marts 1999 til Mercy Shipping og afsejlet den 1. april 1999.
M/F Prins Joachim 1980/Nakskov nr. 223. Jernbanefærge 1 dæk Korsør - Nyborg indtil 1997 Lagt op den 18. juli 1998 efter oplægning i Nyborg (siden maj 1997)
M/F Kronprins Frederik 1981/Nakskov nr. 224. Bil- og jernbanefærge 1 dæk
Korsør - Nyborg indtil 1997
Gedser - Rostock siden 1998
Værftsophold december 1997 til marts 1998.
M/F Rostock Link Ukendt Bilfærge ? dæk Gedser - Rostock Oplagt siden marts 1998. Er juni 1998 indsat som godsfærge mellem Århus og Baltikum.
M/F Urd 1981/Nuovi Cantieri Apuania nr. 2119 Bilfærge 2 dæk Århus - Kalundborg Oplagt fra juli til september 1999
M/F Lodbrog 1982/Frederikshavn nr. 401 Bilfærge 2 dæk Halsskov - Knudshoved Oplagt den 23. juni 1998. Solgt til et engelsk rederi og afsejlet den 25. juni 1999.
M/F Kraka 1982/Frederikshavn nr. 402 Bilfærge 2 dæk Halsskov - Knudshoved og Århus - Kalundborg Oplagt den 30 .august 1998. Solgt til et engelsk rederi og afsejlet i juli 1999.
M/F Karl Carstens 1986/Howaltswerke Deutsche Werft, Kiel nr. 211 Bil- og jernbanefærge 2 dæk Rødby Havn - Puttgarden Oplagt fra januar til december 1999
M/F Cat-Link III     Århus - Kalundborg Oplagt efteråret 1998

De to prinsessefærger "Prinsesse Anne-Marie" og "Prinsesse Elisabeth" blev i 1977/78 udstyret med hængedæk mens de sejlede på Århus - Kalundborg og ombygget til Helsingør - Kalundborg i 1987. "Prinsesse Anne-Marie" blev atter ombygget i 1993 for at den kunne anvendes på en rute mellem Køge og Riga i Letland, hvor det åbne agterdæk blev lukket.

DSB M/F Romsø 12. 2. 1996
M/F Romsø anløber Halsskov Fgh. på Storebæltsoverfartens sidste dag den 14. juni 1998. Foto Tommy Rolf Nielsen Martens.

Jeg har valgt at benævne de to færger "Arveprins Knud" og "Romsø" som bilfærge 2 dæk + hængedæk, da benævnelsen 3 dæk kan misforstås, hvorved det så kan være opfattelsen at de to færger ikke har hængedæk.

De to færger "Dronning Margrethe II" og "Prins Henrik" blev i perioden 1980-82 forlænget, forhøjet og i øvrigt ombygget i Nakskov, så de kunne anvendes som bil- og jernbanefærger på Østersøen (Rødby Havn - Puttgarden) og for "Dronning Margrethe II`s" vedkommende for at den også skulle vikariere på Storebæltsoverfarterne, hvorfor den i modsætning til sin søsterfærge har en åben hall midtskibs. Af samme grund blev supermarkedet opbygget med løse moduler, som kunne fjernes når færgen skulle sejle på Storebælt, da man ikke har toldfrit salg, som Yvonne (spillet af Kirsten Walther) tror i filmen "Olsen-Banden i Jylland" fra 1971.

Den tidligere IC-færge "Kronprins Frederik" er blevet ombygget til sejlads på Gedser - Rostock, hvor perronerne er fjernet og trapperne mellem de to salondæk og båddækket blev kapslet inde, for at siddepladser ved vinduer og det åbne færgetorv kunne opretholdes. Der er også foretaget ændringer på kommandobroen, hvor der er kommet et cockpit, da navigatørerne udover at navigere, nu også er rorgængere. Det er samme system som anvendes på de nye færger på Øresund og Østersøen.

I forhold til den oprindelige plan er Mercandia-færgen "Lodbrog" blevet lagt op i Nakskov i stedet for Århus, medens søsterfærgen "Kraka" foreløbig sejler på Århus - Kalundborg. Det samme kan også konstateres med de to IC-færger "Dronning Ingrid" og "Prins Joachim"

Svendborg

I Svendborg har færgen "Spodsbjerg" siden efteråret 1997 været oplagt i Svendborg indtil den 12. 5. 1998, hvor den atter indsattes på sin gamle rute Spodsbjerg - Taars i stedet for færgen "Thor Sydfyen" der den 15. 5. 1998 er indsat på Bøjden - Fynshav overfarten i stedet for færgen "Najaden", som var lagt op i Svendborg, hvor den blev liggende indtil den blev hentet af sine nye ejere. Der var planer om at oplægge de to ic-færger "Dronning Ingrid" og "Prins Joachim" fra senest den 1. 8. 1998 enten i Svendborg eller i Sønderborg, da DSB Bygning ikke vil have dem liggende i Nyborg efter den dato, som dog ikke blev til noget da det er Nakskov som "løb af med sejren".

Århus

M/F "Kraka" som Scandlines købte ved udløbet af charteraftalen, skal sejle i 6 uger på Århus - Kalundborg, da M/F "Urd" skal have nyt maskineri. Derefter vil Scandlines overveje om den skal anvendes på en anden overfart eller sælges. Senest er der også rygter fremme om at lade "Kraka" sejle fast som 3. færge på overfarten.

Den 30. august 1998 er M/F "Kraka" dog blevet lagt op i Nakskov, hvorefter der nu er oplagt 9 færger i Nakskov.

Endnu flere færger

I begyndelsen af december er færgen Holger Danske fra 1976 blevet lagt op i Nakskov. Færgen blev oprindeligt bygget som dobbeltender til Helsingør - Helsingborg overfarten,  hvor den sejlede som bil- og jernbanefærge frem til slutningen af 1991 i forbindelse med indsættelsen af de to færger "Tycho Brahe" og "Aurora af Helsingborg". Holger Danske blev ombygget til sejlads på Kalundborg - Samsø overfarten.

Ved ombygningen blev den ene skrue fjernet og det ene åbne fordæk blev et lukket fordæk. Senere er der blevet indbygget et hængedæk.

Cat-Link III som ejes af Scandlines er efter indsættelsen af de to nye Cat-Link IV og V blevet lagt op i Nakskov. Ved årsskiftet 1998/99 er der oplagt 11 færger i Nakskov.