De to s�sterf�rger Knudshoved og Sprog� i Halsskov den 21. december
1996 (42158 bytes)

De to s�sterf�rger Knudshoved og Sprog� i Halsskov den 21. december 1996.

Foto � Tommy Rolf Nielsen.

En historie om min yndlingsf�rge M/F Sprog�

Main Index | Trafik Index | F�rgeIndex  | ME-lokomotiver ombord p� M/F Sprog� | MZ-lokomotiver ombord p� M/F Sprog� | Billedgalleri med M/F Knudshoved og M/F Sprog� | Webmaster

Opdateret: 2019.07.16 12:24:22 (1998.-02.-08)

M/F Sprog�:

F�rgen er bygget p� Helsing�r Skibsv�rft og afleveret til DSB S�fartstjeneste den 30. juni 1962. F�rgens byggenummer er 360. Siden leveringen har f�rgen stort set altid sejlet p� begge Storeb�ltsoverfarterne, som bilf�rge p� Halsskov-Knudshoved om dagen og som jernbanef�rge p� Kors�r-Nyborg om natten fortrinsvis med godsvogne. I 1980 blev den ombygget til sejlads med farligt gods, hvor den fik de 4 store luftventilatorer p� det �verste bild�k for og agter. I 1995 blev passagerapteringen ombygget p� grund af et nyt cafeteriakoncept.

M/F Sprog� var i �vrigt den f�rste f�rge, der sejlede som IC-f�rge fra Nyborg den 26. maj 1974 kl. 7.45, da den nye f�rge M/F Prins Henrik ikke var klar til at sejle endnu. (Den afsejlede fra Kors�r kl. 9.21!)

Natten mellem den 3. og 4. april 1997 sejlede den med jernbanegods for sidste gang, hvorefter den kun har sejlet som bilf�rge p� Halsskov-Knudshoved. Siden den 23. december 1997 havde den v�ret oplagt som afl�serf�rge ved f�stningen i Kors�r. Den blev senere flyttet til f�rgeleje 3 i Kors�r.

I april m�ned blev f�rgen kasseret ved det �rlige syn p� grund af t�ringer i hovedvognd�kket og den vil s�ledes ikke mere komme ud at sejle p� Halsskov - Knudshoved. Den er lagt op i f�rgeleje 3 i Kors�r, men dette f�rgeleje skal have fjernet sin broklap den 20. maj, hvorfor den skal sejles til Nakskov inden den dato. Det skulle f�rst v�re sket den 26. maj. F�rgen blev dog f�rst sejlet til Svendborg hvor den var lagt op indtil juli m�ned, hvorefter den blev sl�bt til Nakskov hvor den nu ligger.

Den 14. juni 1998 �bnede vejforbindelsen over Storeb�lt, som bet�d at f�rgen blev arbejdsl�s, sammen med de 5 andre f�rger; Arveprins Knud, Roms�, Lodbrog, Kraka og Heimdal. Efter min mening skal Sprog� bevares som sejlende museumsf�rge, hvilket Dansk F�rgehistorisk Selskab i �vrigt arbejder p�.

M/F Knudshoved og M/F Sprog�

I mods�tning til sin s�sterf�rge M/F Knudshoved har M/F Sprog� ikke v�ret genstand for store ombygninger, som p� den m�de har beholdt sin karakteristiske smalle agterport, der kunne give nogle lastbilschauff�rerne problemer, s�fremt de ikke kendte den. At agterporten er smal skyldes at der er mere sporplads og de to sidespors ender har en stopbom hver. Ved den f�rste ombygning, i vinteren 1963/64, som M/F Knudshoved var igennem, blev den effektive sporl�ngde reduceret med 7,55 m. Det medf�rte at M/F Knudshoved ikke kunne have fire stk. 24,50 m passagervogne p� midtersporet. Af de to s�sterf�rger var det da ogs� kun M/F Sprog� som anvendtes som IC-afl�serf�rge, hvor det s� var M/F Knudshoved som sejlede i M/F Sprog�s ture som bilf�rge og natgodstogsf�rge.

I sidste halvdel af 1970�erne var der i �vrigt planer om at udvide passagerapteringen, ved at lukke de �bne b�dd�k p� samme m�de som det skete med M/F Arveprins Knud i 1978 p� Svendborg Skibsv�rft. I stedet for blev Sprog� ombygget til sejlads med farligt gods i 1980, som n�vnt foroven.

M/F Knudshoved blev ombygget af hensyn til sejlads p� �sters�en ad flere omgange, som er omtalt i en selvst�ndig artikel.